actualiteit

China heeft zoveel elektrische auto’s rondrijden dat het ze wil gebruiken om energie voor huishoudens op te wekken

By Lena Wagner , on 6 december 2025 ร  00:10 - 4 minutes to read
china wil elektriciteit opwekken voor huishoudens met de grote hoeveelheid elektrische auto's die er rondrijden.

China rijdt inmiddels rond met zo veel elektrische autoโ€™s dat de overheid ze inzet als mobiele energiecentrales. Door de batterijen van miljoenen voertuigen slim te koppelen aan het net ontstaat een gigantisch, flexibel reservoir aan elektriciteit.

Dat idee โ€“ bekend als Vehicle-to-Grid (V2G) โ€“ verandert de manier waarop steden pieken opvangen, schommelingen in zonne- en windstroom gladstrijken en zelfs hele woonwijken van stroom voorzien, zonder dat er een extra kolencentrale hoeft te brullen.

Chinaโ€™s rijdende batterijen: een stille revolutie op vier wielen

Volgens recente cijfers telt de wereld 56 miljoen elektrische voertuigen; ruim de helft zoeft over Chinese wegen. Dankzij gerichte subsidies en straatlinten vol laadpalen groeide de vloot tot een smakelijke 30 miljoen autoโ€™s โ€“ genoeg om, in theorie, de avondpiek van Shanghai vijf keer achter elkaar te dekken. Wanneer de bestuurders hun voertuigen โ€™s avonds inpluggen, stroomt niet alleen energie รญn de batterij; hij kan ook terug het net in stromen om flats, supermarkten en bakkerijen te voeden.

De eerste grootschalige proef draait in Shenzhen, waar taxibedrijf Pengcheng elk etmaal 1 GWh over en weer laat stromen โ€“ het verbruik van circa 50.000 huishoudens. Netbeheerder State Grid vergelijkt het graag met โ€œeen gigantische foodcourtโ€: autoโ€™s komen binnen met energie, geven een portie af en rijden weer weg met een nieuwe lading.

Van laadpaal naar energiebuffet: het recept achter V2G in Shenzhen

Een bidirectionele omvormer zorgt dat gelijkstroom uit de autobatterij wordt omgezet naar bruikbare netspanning. Slimme software bepaalt of de eigenaar een โ€˜take-awayโ€™ wil (laden) of een โ€˜chefโ€™s specialโ€™ (ontladen). Wie stroom levert, krijgt een korting op zijn volgende rit โ€“ vergelijkbaar met korting op je pizza als je de lege doos terugbrengt.

Door de gigantische schaal daalt de kostprijs van V2G-hardware met 20 % per jaar. Dat opent wereldwijd deuren, van Seoul tot Stuttgart.

Wat betekent dit energierecept voor Nederlandse huishoudens?

Netbeheerders als Liander kijken gretig naar het Chinese kookboek. Met ruim 500.000 EVโ€™s op de Nederlandse wegen kan een kwart van de avondpiek in 2027 al worden โ€˜afgescheptโ€™ door V2G. Dat scheelt investeringen in zware koperen kabels รฉn houdt de energierekening licht verteerbaar.

In Rotterdam-Schiebroek start dit najaar een proef die 200 gezinsautoโ€™s koppelt aan zonnepanelen van de wijk. Wanneer de zon ondergaat, vloeit de overdag opgeslagen zonnestroom terug de huizen in. Zo komt de stamppot uit een batterij die eerder op het middagzonnetje pruttelde.

Lokale smaakmakers: buurtinitiatieven en energiedelen

Bewoners krijgen realtime inzicht in hun batterijopbrengst via een app. Het eerste weekend na de lancering deelden deelnemers 3.000 kWh โ€“ genoeg om 15.000 kopjes koffie te zetten voor de zaterdagmarkt.

Door de auto te gebruiken als โ€˜powerbank op wielenโ€™ verdwijnt de angst om stil te vallen: zodra de batterijlading onder 40 % zakt, stopt het systeem met terugleveren. Zo blijft er altijd genoeg bereik over om spontaan naar oma te rijden.

Batterijtechnologie als nieuwe specerij in de energiemix

China zet in op natrium-ion-accuโ€™s die nauwelijks kobalt of lithium bevatten. Ze zijn goedkoper, minder brandgevoelig en perfect voor stationaire opslag. BYD en CATL openen dit jaar fabrieken die samen 30 GWh natriumcellen per jaar uitrollen โ€“ een snufje zout in plaats van zeldzame ertsen.

Voor Europa betekent dit nieuwe smaakprofielen in het energiepalet: minder afhankelijkheid van Zuid-Amerikaans lithium, meer grip op grondstoffen en een knapperige marge voor batterijen in wijkhubs of smart grids.

Duurzame kWhโ€™s in de wok: van cobaltvrij tot circulair

Door te combineren met recycling โ€“ denk aan NIOโ€™s โ€˜Battery as a Serviceโ€™ โ€“ krijgt elke cel na de autolevensduur een tweede kans als huisbatterij. Het is het culinaire principe van โ€œnose-to-tailโ€, maar dan voor elektronica: alles wordt benut, niets gaat verloren.

Terwijl de auto-industrie wereldwijd vecht om schaal, bewijst China dat een batterij meer is dan een tank: het is een ingrediรซnt dat de hele energiekeuken op smaak brengt. De kunst is nu om dat recept te vertalen naar lokale keukens โ€“ van Beijings wolkenkrabbers tot de bakstenen rijtjeshuizen in de Lage Landen.

Lena Wagner ist die Seele des Blogs. Als echte Mรผnchnerin mit einem Hรคndchen fรผr die feinen italienischen Aromen, teilt sie ihre Liebe zur perfekten Pizza und zur bayerischen Gastlichkeit. Lena weiรŸ, wie man herzhafte Tradition und mediterrane Leichtigkeit harmonisch verbindet. Sie gibt hier die besten Tipps, neue Kreationen und alles รผber unsere Spezialitรคten.

Comments

Leave a comment

Your comment will be revised by the site if needed.