Renault tegenover Volkswagen: de strijd om de kleine elektrische auto is opnieuw losgebarsten
De strijd om de kleine, betaalbare elektrische auto is weer helemaal terug! Renault en Volkswagen, twee giganten van de Europese automarkt, overwegen de handen ineen te slaan om betaalbare EVโs te maken. Waarom? Om de Chinese concurrentie een stevig koekje van eigen deeg te geven.
De auto-industrie staat op zโn kop. Terwijl Volkswagen het lastig heeft met de verkoop van elektrische modellen, ziet Renault mogelijkheden om met slimme samenwerkingen kosten te drukken en sneller te schakelen. Hun doel: elektrische autoโs onder de 20.000 euro die voor iedereen bereikbaar zijn.
Maar kan zoโn samenwerking echt werken tussen twee rivalen die normaal samen in dezelfde prijscategorieโs vechten? En wat kunnen we straks precies verwachten op de straat?
Waarom Renault en Volkswagen de strijd tegen China samen willen aangaan
De Europese automarkt voelt de hete adem van Chinese autofabrikanten steeds meer in de nek. Zij produceren elektrische autoโs die stukken goedkoper zijn. Renault en Volkswagen weten dat ze snel iets moeten doen om niet achterop te raken.
Volgens het Duitse zakenblad Handelsblatt zijn ze in verkennende gesprekken om een gezamenlijk platform te ontwerpen waarop kleine elektrische autoโs gebouwd kunnen worden. Hun doel: een model ontwikkelen dat maximaal 20.000 euro kost en jaarlijks tussen 200.000 tot 250.000 stuks kan produceren. Dat is ambitieus, maar noodzakelijk!
Een slimme zet, want samenwerken kan ontwikkelingskosten flink verlagen. Zo kunnen beide merken profiteren van gedeelde technologieรซn zonder het wiel opnieuw uit te vinden.
De verrassende comeback van de Renault Twingo en Volkswagen ID.2
Renault toverde onlangs de Twingo weer tevoorschijn, helemaal aangepast als compacte elektrische stadsauto binnen die betaalbare prijscategorie. Aan de andere kant schaaft Volkswagen aan de ID.2, die waarschijnlijk in 2025 verschijnt en de concurrentie wil aangaan in dezelfde segment.
Deze modellen komen als elektrische autoโs rond de 25.000 euro op de markt, een flinke stap richting betaalbaarheid, maar nog niet die magische grens van 20.000 euro. Toch is dit een duidelijk teken dat beide merken willen meespelen in het instapsegment.
Of die lagere prijsklasse straks een gewone EV wordt of een microcar zoals in Japanse kei-car stijl, blijft spannend. Want voor een lage prijs moet er soms ergens op ingeleverd worden, zeker qua veiligheidssystemen en gewicht.
Kunnen Renault en Volkswagen รฉcht een elektrische auto onder de 20.000 euro maken?
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: een elektrische auto voor minder dan 20.000 euro. Toch zetten Renault en Volkswagen alles op alles om dit voor elkaar te krijgen. De huidige goedkoopste Volkswagen EV, de ID.3, kost al bijna het dubbele, rond de 47.000 euro.
Hoe gaan ze dit doen? Waarschijnlijk door een simpel model, gericht op stadsgebruik, met minder toeters en bellen. Het kan zelfs een microcar worden die minder weegt dan 450 kilo en daardoor in een heel andere categorie valt.
Dat is voor veel mensen wellicht nieuw, maar het zou de deur openzetten voor echte massamarkt elektrische autoโs tegen een prijs waar benzineautoโs soms niet tegen kunnen concurreren.
De impact voor Nederlandse en Europese consumenten
Een betaalbare elektrische auto betekent dat veel meer mensen zich kunnen wagen aan elektrisch rijden zonder diep in de buidel te tasten. In Nederland en heel Europa kan dit het kantelpunt zijn voor de vergroening van het wagenpark.
Maar is de geringe prijs ook synoniem voor minder kwaliteit? Niet per se. Fabrikanten leren van Chinese en Japanse voorbeelden en passen slimme productiemethoden toe. Toch zullen sommige veiligheids- en comfortkenmerken waarschijnlijk beperkt zijn om het kostenplaatje laag te houden.
De echte vraag blijft: wil de Europese consument deze nieuwe simpele EVโs omarmen, ook als ze niet alle luxe hebben waar we gewend aan zijn?
Lena Wagner ist die Seele des Blogs. Als echte Mรผnchnerin mit einem Hรคndchen fรผr die feinen italienischen Aromen, teilt sie ihre Liebe zur perfekten Pizza und zur bayerischen Gastlichkeit. Lena weiร, wie man herzhafte Tradition und mediterrane Leichtigkeit harmonisch verbindet. Sie gibt hier die besten Tipps, neue Kreationen und alles รผber unsere Spezialitรคten.

Comments
Leave a comment