Stellantis wil de regels bepalen rond het einde van verbrandingsmotoren
De Europese Unie heeft beslist dat vanaf 2035 enkel nog auto’s zonder CO2-uitstoot verkocht mogen worden. Stellantis, samen met BMW, twijfelt echter aan deze strikte deadline en wil meer flexibiliteit. Dit zorgt voor gepassioneerde debatten over de toekomst van de automarkt in Europa.
De discussie draait niet alleen om elektrische voertuigen maar ook om het volledige productieproces en de impact van oudere auto’s. Polestar staat daarentegen pal achter de 2035-doelstellingen. Wat betekent dit allemaal voor de liefhebbers van wagens en hun toekomstplannen?
Stellantis wil het einde van verbrandingsmotoren mee vormgeven
Stellantis staat op het punt om de productie van verbrandingsmotoren in Frankrijk te stoppen, maar de autoconcern-topman Antonio Filosa benadrukt dat het niet enkel gaat om het verbieden van nieuwe motoren. Hij pleit vooral voor het versneld vervangen van oude, zware vervuilers. Want laten we eerlijk zijn, de vieze oude diesels en benzinewagens bepalen nog steeds in grote mate onze luchtkwaliteit!
Volgens Stellantis moet de Europese regelgeving met meer nuance worden bekeken. Het bedrijf wil uitzonderingen voor plug-in hybrides, elektrische voertuigen met range extenders en alternatieve brandstoffen. Het kรกn niet anders dan dat dit leidt tot een spanningsveld, want wat is nu รฉcht duurzaam?
BMW en Stellantis willen breder kijken dan CO2-uitstoot alleen
BMW’s CEO Oliver Zipse heeft niet mis te verstaan dat de blik niet alleen op uitstoot in gebruik moet liggen. De productie en grondstoffen maken een groot deel van de impact uit. Het is als een heerlijk gerecht: zelfs het beste ingrediรซnt kan verpest worden door een foute bereiding, nietwaar?
Daarom roepen ze op tot een meer holistische aanpak. Niet alleen nieuwe auto’s moeten schoner zijn, ook oudere exemplaren verdienen aandacht. Vervang die oude kapotte melkkan, zeg maar, door een frisse nieuwe!
Polestar: Het strikte 2035-plan stimuleert innovatie en economie
In het keukentje van de autowereld heeft Polestar een compleet ander recept. CEO Michael Lohscheller ziet de 2035-deadline als een dringend ‘menu’ waar innovatie op moet worden afgestemd. Voor hem is het logisch dat een strikte regel de motor is achter de technologische ontwikkeling.
Polestar vreest dat versoepeling van de regels ervoor zorgt dat Europa achterop raakt in de mondiale race. Dit zou zonde zijn van de kans om zowel het milieu als de economie te laten floreren. Dus, vooruit met de geit of zeg je liever ‘arrivederci’ tegen elektrische ambities?
Hoe zit het met de consumenten en hun wagens?
Voor wie van autorijden houdt, betekent dit dat elektrisch steeds meer de norm wordt. Toch zijn er veel vragen: Wanneer kies je de overstap? Wat doe je met je oude wagen? Het is alsof je op de menukaart een nieuw gerecht moet kiezen, maar je bent nog gehecht aan je ouderwetse favoriet.
De industrie en consumenten moeten hier samen doorheen. Met geduld en oog voor innovatie komt die smakelijke toekomst wel dichterbij. Want zeg nou zelf, een verse pizza zonder de juiste bier erbij, dat smaakt toch ook nergens naar?
Lena Wagner ist die Seele des Blogs. Als echte Mรผnchnerin mit einem Hรคndchen fรผr die feinen italienischen Aromen, teilt sie ihre Liebe zur perfekten Pizza und zur bayerischen Gastlichkeit. Lena weiร, wie man herzhafte Tradition und mediterrane Leichtigkeit harmonisch verbindet. Sie gibt hier die besten Tipps, neue Kreationen und alles รผber unsere Spezialitรคten.

Comments
Leave a comment